Uitgelicht: Porsche 987 Boxster Spyder

voorbladOver smaak valt niet te twisten. Iedere eigenaar van de roadster club heeft wel zijn eigen ideeën over zijn of haar auto. Mooi, snel, comfortabel, het imago of makkelijk te onderhouden, er zijn talloze redenen om voor een specifieke cabrio te kiezen.

Toch zijn er ook vandaag de dag auto ’s die er uitspringen. Vaak onbereikbaar omdat ze maar in beperkte oplages gemaakt worden, maar wat mij betreft kan dit ook een 2 CV zijn omdat je hiermee toen je achttien was, naar Zuid-Frankrijk bent gereden.

Mocht je een leuk verhaal hebben, geef het even door aan………………….Dan plaatsen wij het op de website.

In de eerste “uitgelicht” van 2023, de Porsche 987 Boxster Spyder.

Als ik naar de deelnemerslijsten van de verschillende evenementen van de roadster club kijk, wemelt het van de Porsches. Geen Taycans, Cayennes en Macans, maar ongetwijfeld allemaal open air versies. Natuurlijk de iconische 911 in talloze varianten, maar ook de Boxster is goed vertegenwoordigd. Nog wel eens weggezet als een Porsche voor mensen die geen 911 kunnen betalen, maar dat is toch te kort door de bocht. Eigenlijk is de Boxster meer Porsche dan een 911. Met de motor in het midden gemonteerd heeft deze Porsche een ideale gewichtsverdeling en dito prestaties. De Boxster en Cayman zijn niet meer weg te denken uit het Porsche gamma en zullen over niet al te lange tijd de eerste elektrische sportwagens van het merk uit Stuttgart worden. Of je daar nu zo gelukkig mee moet zijn, is maar de vraag, maar tegen die tijd dat het zo ver is proberen wij een test versie te regelen.

Zelf ben ik al jaren een Porsche fan. Ooit begonnen met een 914/6, maar via diverse 911’ s toch weer naar een Boxster geswitcht. In 2010 kwam Porsche met de eerste versie van de Boxster Spyder (987)op de markt. Een lichtgewicht versie met een zescilinder, 320 PK en het mooiste van alles, een “tent” dak. Geen elektrische kap, maar een simpele canvas constructie, die je in twee delen kon openen. Dat was nog het allermooiste van deze Spyder. Je kon het achterste gedeelte wat voorzien was van een kunststof ruitje, er zo uithalen waardoor je een “bikini” top had. Hierdoor had je echt het gevoel om in iets heel bijzonders te rijden. In totaal zijn er nog geen 2000 van gemaakt en waren ze ook al snel uitverkocht. Leverbaar met een handbak en PDK. Met James Dean in gedachte koos je uiteraard niet voor een automatische versie, maar de heerlijk schakelende zes bak.

Na een paar jaartjes wachten en een testrit bij een Porsche dealer, moest er uiteraard een 1:1 versie komen. Na lang zoeken heb ik een Spyder in Duitsland gevonden. Met pas 3500 km op de teller in nieuwstaat en van de eerste eigenaar. Ooit in een opwelling gekocht, toen deze heer en mevrouw langs de showroom van een Porsche dealer liepen. In 4 jaar tijd hadden ze er amper in gereden. Bezit was het einde van het vermaak voor de eerste eigenaar, maar niet voor mij. Ik heb er alles bij elkaar ruim 20.000 km met ontzettend veel plezier in gereden. Mooie trips gemaakt, talloze auto evenement bezocht en er gewoon van genoten door ernaar te kijken in mijn garage. Een hele bijzondere Porsche die niet snel meer gebouwd zal worden. Een klassieker in wording. Na een aantal jaren trouwe dienst, heb ik de Spyder weer verkocht en ingeruild op een 911. De ultieme sportwagen en nog steeds een weergaloos model. Het klinkt verwend, maar toch had ik niet de beleving in deze Porsche als bij de Boxster. Eigenlijk zijn veel hedendaagse auto ’s simpelweg te goed. Ze doen alles bijna perfect en elke nieuwe serie van een 911 is weer beter dan de vorige. Maar ook groter, zwaarder, comfortabeler en meer GT dan pure sportwagen. Misschien kan het ook niet anders meer omdat de huidige markt dit verlangt. Maar beter is zeker niet altijd leuker. De 987 Spyder blijft een one of a kind Porsche voor mij.

Ernst-Jan  Mastenbroek - 2023