Verslag van Peter Jan & Heleen Rubingh. 

0df7f6cd 5a41 40f7 9d54 4b2b015f3a44Regelmatig krijg ik de vraag waarom wij lid zijn van de Roadsterclub en wat het ons dan brengt. Het antwoord is altijd even simpel als krachtig: ‘geniet rendement’. Datgene waar je uiteindelijk een leven lang voor werkt en spaart. Het mooiste rendement dat je voor jezelf en voor- & met anderen kunt realiseren. De Roadsterclub (formeel genaamd de ‘Roadster Club Holland’) is daar een mooi voorbeeld van. Een enerverende mix van gezelligheid, ontspanning, avontuur, cultuur (indien gewenst…) en natuurlijk een gezamenlijke passie voor onoverdekt auto rijden met een breed scala aan roadsters in een prachtige en boeiende omgeving. Maar vooral ook nieuwe ervaringen opdoen door de ogen van anderen. Zelf zijn wij inmiddels ruim 5 jaar lid van de Roadsterclub, wat dat betreft nog ‘jonkies’ in een zeer gevarieerd gezelschap binnen een gastvrije en gelijkgestemde club die al een aantal decennia bestaat. Hoewel de Corona periode een aantal geplande ritten niet mogelijk maakte, hebben wij de afgelopen jaren een aantal prachtige meerdaagse ritten mee mogen maken. Naar mooie en interessante plekken, waar je zelf anders nooit op die manier zou komen. Als voorbeelden ritten waar wij aan hebben deelgenomen: Zeeland, Zuid Limburg, de Dolomieten en de Italiaanse meren. Een kleine selectie uit vele prachtige één- en meerdaagse ritten van de afgelopen decennia. En binnen de goed en zorgvuldig georganiseerde ritten, voldoende ruimte voor individuele ‘vrijheid & blijheid’… Iedere deelnemer ontvangt een compleet routeboek met alle noodzakelijke informatie en ook worden de routes digitaal in verschillende navigatieapps ter beschikking gesteld. Niets moet en veel mag. Iedereen in zijn eigen tempo en met onderweg korte fotomomenten & uitstapjes en (culinaire) lunches op de mooiste en leukste plekjes langs de route. Geïnspireerd door onze ervaringen met de Roadsterclub, hebben wij in de Corona periode (2021) met een klein groepje ook nog op vier wielen de Friese elf steden tocht gereden en een weekje Corsica gedaan. Corsica staat voor het volgend jaar (juni 2024) op het programma van de Roadsterclub en wij kunnen dat zeer van harte aanbevelen. In alle opzichten een fantastische plek voor een geweldige mooie en interessante meerdaagse roadster tour!

Impressie Italiaanse Meren (14/9 – 22/9 2023)

Italie9Wij zijn net terug van de 9-daagse cabrio tour rondom de Italiaanse meren: Como meer, meer van Lugano en het Lago Maggiore. Wederom perfect georganiseerd door de Roadsterclub met een dertigtal roadsterds. Dit keer verdeeld (2 x 4 nachten) over twee ‘standplaatsen’, mooie hotels in Erba (grenzend aan Como), het ‘Relais Castello di Casiglio’ hotel en daarna in het ‘Grand Hotel Dino’ in Baveno, tussen Stresa en Verbania, direct gelegen aan het Lago Maggiore. En schitterende routes langs de meren, door prachtige steden & dorpen en over mooie hellingen en bergtoppen. Het weer was wat wisselvallig met de eerste nacht een paar heftige onweersbuien en op de overige dagen gelukkig ook wel droog en veel zon, maar ook lokale stortbuien en laaghangende bewolking. Het klimaat rond de meren en bergen is grillig, avontuurlijk en soms extreem. De weerapp van MeteoSwiss was een redelijk betrouwbare partner deze dagen. Het Como meer onderscheidde zich wat ons betreft met name door de rijke, oude Italiaanse cultuur & chique, met prachtige buitenhuizen, monumentale panden en overal pittoreske kerkjes, straatjes, pleinen en haventjes. Buitenhuizen die nu veelal bewoond en onderhouden worden door de ‘rich & famous’, waarvan George Clooney zonder twijfel de meest bekende (en meest aantrekkelijke…) is. Overal prachtige tuinen en een mooie, zeer gevarieerde natuur met veel groen & bloemen. Ook de steile rotswanden waren indrukwekkend, als ware het een fjord. Het meer heeft de vorm van een omgekeerde Y en heeft van alle Italiaanse meren (mede daardoor) de langste ‘kustlijn’. Mooie routes dus langs de oevers van dit langgerekte meer met prachtige en aansprekende plaatsen als Como, Bellagio, Cernobbio, Varenna, Menaggio, Bellano en Tremezzina. De eerste dag is altijd de dag van aankomst, waarop nagenoeg alle deelnemers arriveren en er gezellig wordt geborreld en gedineerd.

Italie10De tweede dag bestond grotendeels uit een rit die hoofdzakelijk langs de oevers van het Meer van Lugano ging en via de brug bij Ponte Teresa een stukje door Zwitserland, om vervolgens in Menaggio aan de westkant van het Como meer met de ferry de oversteek te maken naar Varenna. Twee erg leuke pittoreske dorpen. Hierna de ‘hoge route’ richting Lecco en het hotel in Erba. Een mooie warming-up. Aan de zuidkant van het Comomeer veel dorpen, bebouwing en erg druk met veel lokaal verkeer. Opvallend detail was ook wel dat de meeste keukens van restaurants vrijwel allemaal om 14.00u dicht gingen. Dat vereiste enige extra planning voor de dagelijkse lunch stops.

Op de derde dag was er een keuze tussen een lange rit van ca. 273 km (richting San Bernardino) en een ‘rondrit’ langs de oostelijke en westelijke oever van het Como meer van ca. 140 km, het meer rond langs de buitenzijde van de omgekeerde Y. Wij kozen voor de kortere rit, zodat er meer tijd is voor stops op bijzondere plekjes & ‘culinaire gezelligheid’. Een rit die alle facetten van het Comomeer in zich had, waarbij de westelijke kant duidelijk wat mooier, aansprekender en kleurrijker was en daardoor ook wat toeristischer. Uiteraard een prachtige weg slingerend langs de oevers met op sommige plekken een tunnel en erg smalle (éénbaans) stukken langs steile hellingen, maar vooral door prachtige dorpen met schitterende (buiten)huizen, mediterrane tuinen en kleine oude haventjes.

Italie11De vierde dag weer voor een deel langs de Noordelijke oevers van het Comomeer en de ‘binnenkant’ van de omgekeerde Y. Het hoogtepunt op deze dag was toch wel de oversteek met de ferry van Menaggio naar het beroemde Bellagio. Een prachtige dorpje op het punt waar het Comomeer zich richting het zuiden splitst. Het schijnt in Italië minstens zo populair te zijn als Venetië en dat was eerlijk gezegd wel te merken, maar prachtig om gezien te hebben. De ‘hoge’ rit van Bellagio naar ons hotel in Erba was prachtig met schitterende vergezichten.

Op de vijfde dag weer volgepakt de ‘verbindingsrit’ van het ene hotel naar het andere hotel voor het tweede gedeelte van deze prachtige roadster nazomer tour. Er kon weer voor een lange en een korte rit worden gekozen. Wij opteerden uiteraard weer voor de kortere rit van ca. 160 km, die ons deels door Zwitserland via Como, Isolda, Lugano, Ascona, Locarno, Cannobio en Verbania uiteindelijk naar Grand Hotel Dino aan de oevers van het Lago Maggiore in Baveno bracht. De lange rit van ca. 340 km ging voor een groter deel over een aantal passen in Zwitserland via het mooie Bellinzona, misschien wel de meest Italiaanse Zwitserse stad. Het weer was deze dag matig met deels somber weer en regen. Het maakte de aankomst bij ons prachtige hotel met briljant uitzicht over het Lago Maggiore en de beroemde eilandjes Isola Madre, Isola Superiore en Isola Bella met het Palazzo Borromeo er eigenlijk des te leuker op.

Italie12De zesde dag is de traditionele ‘rustdag’, geen programma dus en iedereen is vrij eigen uitstapjes of ritten te maken. In de directe omgeving van Baveno/Stresa/Verbania genoeg moois en leuke bezienswaardigheden en je kan kiezen tussen een tour met de boot en/of de auto. Velen hebben een bezoek aan de hierboven genoemde eilandjes gebracht, anderen hebben alvast de rit van dag zeven gereden vanwege de voorspelde regen op dag zeven. Wij kozen voor een mooie relaxte bergrit naar het pittoreske dorpje Macugnaga aan de voet van de Monte Rosa, een ruim 4.600 meter hoge berg met bijbehorende gletsjers op de grens van Italië en Zwitserland. Op heldere dagen torent deze bergtop majestueus boven het gebergte rondom het Lago Maggiore uit. Hoe mooi ook, toch wel even schrikken als je ziet dat er nog maar bitter weinig over is van de gletsjers op de flanken van de Monte Rosa.

De zevende dag weer een korte (ca. 130 km) en een lange rit (ca. 300 km). Wij kozen weer voor de korte rit welke vanuit ons hotel in Baveno ons langs de oevers van het Lago Maggiore richting Locarno voert, langs mooie dorpen zoals Verbania, Cannobio en Ascona. Vanuit Locarno de bergen in richting Domodossala, via het pittoreske plaatsje Santa Maria Maggiore door twee mooie nationale parken. En vanuit Domodossala, met haar middeleeuwse centrum, weer richting ons hotel in Baveno. Wij hadden op deze zevende dag pech met het weer, langs het meer reden wij een heftige regenbui in, waar maar geen einde aan leek te komen en richting de bergen ook niet veel goeds. Met ons groepje roadsters besloten wij met behulp van onze walkietalkies om terug te keren naar ons zonnige hotel in Baveno, alwaar gezellig langs het meer gewandeld en nog wat mooie plekjes bezocht, waaronder natuurlijk ook een zonnig terras voor een welverdiende borrel. De lange rit van vandaag van ca. 300 Italie13km ging het eerste gedeelte ook langs het Lago Maggiore richting Locarno en voor een groot gedeelte verder Zwitserland in, via Bellinzona over de Nufenen (ca. ruim 2.400 mtr hoog) en de Simplon pas (ca. 2.000 mtr hoog). Het laatste deel via Domodossola naar ons hotel in Baveno was weer identiek aan de korte rit.

De laatste en achtste dag van deze prachtige cabrio week, ging zowel aan de west- als de oostkant om de zuidkant van het Lago Maggiore, een merentocht langs de oevers van de daar gelegen kleinere meren: Lago d’Orta, Lago Comabbio en het Lago di Varese. Met mooie plaatsjes zoals Orta San Giulio, Arcumeggia, Laveno Mombello, Arona en ten slotte Stresa, grenzend aan Baveno, het vertrekpunt eerder op de dag en alwaar ons prachtig gelegen hotel aan het Lago Maggiore.

Met recht werd deze roadster tocht door de Roadsterclub aangeduid als de ‘Italiaanse Meren’. Een betere en leukere indruk kun je van zo’n gebied niet krijgen met behulp van alle uitgezette en beschreven routes. Kortom, het was weer een feest om met de eigen cabrio en met een gelijkgestemd en vrolijk gezelschap te mogen genieten van een uniek stukje Europa. En uiteraard weer perfect georganiseerd en verzorgd door het bestuur en een aantal actieve leden van de Roadsterclub, waarvoor wederom onze grote dank en veel respect.

Voor Pasen 2024 staat er een mooie meerdaagse rit in de Belgische- en Luxemburgse Ardennen op het programma en in juni 2024 nog een meerdaagse rit op Corsica. Wij weten uit eigen ervaring dat dit zonder twijfel ook weer hele mooie, gezellige en spectaculaire ritten gaan worden… Kortom, blijven genieten!