Verslag van Peter en Karin Bos.

LoireP17Onze laatste route-dag van onze Franse Roadster zomerrit begint met een ongezellig, elektronisch doordringend geluidje vanuit de wekkerfunctie van een iPhone. We schuiven de gordijnen van ons comfortabele, doch compacte kamertje open en zien de zon weer vrolijk aan de hemel staan. Dat gaat weer een prima Roadsterrit-dag worden. Dat zie je zo.

Eerst maar eens even opfrissen, een schoon setje aan en op naar de ontbijtzaal, waar het deze laatste dagen steeds weer een verrassing was wat je daar kon aantreffen. Wel of geen brood, wel of geen zitplaats etc. etc. Wat wel de hele reis verzekerd was, was de gezelligheid en de immer enthousiaste goedemorgen-wensen die wij over en weer aan elkaar uitdeelden. Een fijn begin van iedere buitenlandrit-dag.

LoireP7Al is het de laatste rit-dag, we hoeven gelukkig nog niet in te pakken en gaan na het ontbijt dus alleen naar boven om de spulletjes voor de dag mee te nemen. Dus petjes, zonnebrillen, zonnebrand en dat soort zaken. Voor een optimale vertrektijd van/voor deze dagrit heeft onze equipe het comfortabele uur van 09:45 aangegeven. Nadat een ieder geïnstalleerd en geprepareerd is (sommige bolides stonden nog niet lekker in het zonnetje en hadden dus last van mistig bedauwde ramen en dito linnen kappen) konden de cilinders in werking worden gezet.09:45 uuur. Het is 23°C en een zonnetje valt ons ten deel! Met zó weinig kan je al tevreden zijn in jouw Roadster.

LoireP11Het dringt langzaam tot ons door; vandaag is een van de laatste keren dat we de Loire, via een van de vele boogbruggen, zullen kruisen. De Loire was dezer dagen überhaupt een beetje anders dan vanuit mijn verre geheugen bekend. Het water is érg laag en in sommige delen bijna met droge voeten (nou ja, … knieën dan) te doorwaden. Beetje vreemd, soms bijna triest om te zien. Maar, daartegenover zie soms kanoërs verwoed trachten zich tegen de stroom in te worstelen, komische wijze de meesten zonder enige noemenswaardige vooruitgang. In scheepstaal, genoeg water onder de boot door, maar je schiet er geen meter mee op. Hoe anders is dat in onze Roadsters. Wij zien veel, héél veel van de Loire vallei deze dagen. De uitzetters vergasten ons op mooie vergezichten, maar ook intimiteit van kleine (soms ook uitgestorven) dorpjes. Dorpjes waar je soms niet eens meer een stokbrood of stukje Franse fromage kunt bemachtigen. Soms is dat ondervangen door grote metalen containers die de rol van de lokale middenstand hebben overgenomen omdat het Vending-machines bleken te zijn waar je een stokbrood of croissant kon (laten) afbakken na inworp van enig €-waarde. Als je geluk hebt, en je dorpje is een ietsepietsie groter, dan kon er soms ook nog wel een Pizza-variant naast staan of op een ander straathoek neergezet zijn. Heel vreemd en weinig inspirerend, laat staan genoeglijk voor de lokalen aldaar . .

LoireP3Maar vandaag komen we toch ook weer veel moois tegen, veelal uit vervlogen tijden. De eerste daarvan is vandaag Chateau Villandry die als eerste tussen de raamstijlen opdoemt. Maar ook Chateau d’Ussé laat zien hoe de gegoeden der aarde zich destijds wisten te verwennen. Ook wij wilden ons intussen wel eens met een kopje Café verwennen. Iets dat iedere dag weer een meer dan grote uitdaging bleek, indien je niet in onmiddellijke nabijheid van een dorp of stadje met meerdere “fleuris” aangemerkt is. Hoe meer bloemetjes, hoe meer kans op moois en gezelligheid, en nog veel belangrijker,… horeca om de innerlijke mens tevreden te houden. De horeca bij dit Chateau had het niet helemaal zo begrepen, ofwel wij begrepen de Fransozen na bijna twee weken nog steeds niet. Hoe dan ook, die koffie was echt niet-te-doen. Enfin, je hebt dorst en je moet wat, gelukkig bestaat er ook nog zoiets als frisdrank in een veilig gesloten/geseald blikje. Veilige keuze, naar bleek . . .

LoireP4De reis vordert gestaag. Het middaguur dient zich al bijna aan en dus moeten we gaan opletten hoe en waar een geschikte lunchplek te vinden. De zon laat zich van z’n beste kant zien en dat behoeft schaduw ofwel airco. Chinon is een aardig stadje met veel Fleuris op het naambord en dus veren wij op want hier moet wel geschikte horeca te vinden zijn. Dat klopt, en naast ons groepje vinden we er natuurlijk ook wat andere clubleden verspreid over het met parasols versierde terras. Een paar (zeer) kordate femmes bestieren daar de scheve stoeptegels en schaduwrijke tafeltjes. Het bleek al snel die je die moest paaien, wilde ook nog iets naar binnen kunnen krijgen. Ons is dat uitzonderlijk goed gelukt. Wij vielen in de smaak, en hadden de juiste toon aangeslagen . . .

Na een heerlijke inwendige mens versterking zetten wij de rit voort. Een fraai stukje Loire Vallei landschap, soms door bosrijke omgeving, soms met welhaast kale vergezichten. Maar mooi is het. Rustig kronkelt de route weer richting Hotel Chateau Belmont, waar ons ons afscheidsdiner ofwel onze bonte avond LoireP18zal gaan plaatsvinden. Nadat we ons, via de fraaie oprijlaan, weer toegang hebben weten te verschaffen kunnen wij ons laven aan een verkoelende verfrissing. De biertap was helaas nog steeds niet aangevuld en de dankvoorraden waren tot ‘door hun bodem heen’ door die malle Hollanders opgedronken, maar na wat aanhouden konden we toch wel weer met iets koels van keuze een plaatsje gaan zoeken in de geweldig grote omheinde tuin van het hotel. Het leven is goed. Na het drankje gaan we alvast wat eerste zaken inpakken voor ons afscheid en vertrek van morgen, maar niet voordat we eerst nog ons grootse afscheidsdiner met elkaar gaan genieten op het heerlijke terras van het hotel.

Lieve en beste uitzetters, wederom oneindig dank voor de heerlijke dagen, het uitzetten, en de gehele organisatie van deze heerlijke Loire Vallei-rit.

Annemarieke, ook jij weer bedankt voor jouw aandeel in de organisatie, het is steeds weer fantastisch om zo’n verzorgd routeboek in ontvangst te kunnen en mogen nemen, maar vooral die leuke plastic minigrip zakje met de vrolijk gekleurde “voedselbonnen” Die maken het Roadster-buitenlandrit gevoel altijd hélemaal compleet.

Veel dank aan allen die deze 2021 buitenland rit tot een succes hebben gemaakt!