Ritverslag van Willem van Veldhoven en Nel v.d. Burg. 

Vanwege de zomertijd kende de afgelopen nacht een uurtje minder en was opvallend dat bij het ontbijt er verschillende mensen kleine oogjes hadden. Kwam dat nou door die korte nacht of misschien dat er de vorige avond te veel aan Bacchus was geofferd, wie zal het zeggen. In ieder geval was het weer genieten van het voortreffelijk verzorgde ontbijt waarbij de verleiding groot was om net iets meer te eten dan, nou ja, de weegschaal zal het resultaat verklappen.

Het routeboek beloofde weer een fantastische tocht met genoeg kilometers om extra te genieten van wisselende wat langere stukjes wegen en kleine dorpjes. Vooral veel stoppen was het advies van de uitzetters!

elf2Bij vertrek van de parkeerplaats van het hotel viel het op dat bijna alle Roadster leden hun auto’s op de gereserveerde plaats, in tegenstelling tot de vorige dag, hadden geparkeerd. Deze gereserveerde parkeerplaats was, net als de rest van het evenement, uitstekend geregeld. Het weerbericht voor de dag was niet veel belovend maar bij vertrek droog, erg veel wind (dat houd het tenminste droog) en dus lekker kapjes open, dons jassen aan en sjaaltjes om, wie doet ons wat. Routeboek keurig verzorgd met straat- en plaatsnamen. We weten allemaal dat er Friesland Fries wordt gesproken en dat de plaatsnamen in het Fries en Hollands worden geschreven, zo ook in het routeboek. Onderweg bij ons grote verwarring om van Grou naar Irnsum (zoals het routeboek aangaf) te komen omdat de bewegwijzering niet Irnsum maar Jirnsum aan gaf. Twee keer terug en toen maar aan een aardige autochtone dame gevraagd waar Irnsum nou wel dan ligt en het antwoord was simpel, dat is precies hetzelfde! Hilariteit dus. Vanuit Harlingen spoor bijster omdat en kort voor het weekend een rotonde is weggehaald maar dat hoort nou eenmaal bij de verrassingen, never a dull moment zullen we maar zeggen. Als “Hollanders” die niet elf3vaak in Friesland komen waren wij zeer aangenaam verrast hoe schoon deze provincie is. Of het nou de steden, dorpjes, huizen of de wegen zijn alles is heel goed onderhouden en er straalt een soort liefde en toewijding (geen patriotisme) vanuit voor eigen land. Daarnaast werden we getroffen door de enorme uitgestrekte vlakke akkers en grote open stukken land die er keurig bewerkt bijlagen maar ook door de kleine arbeiders huisjes langs de dijken. Zeker deze kleine huisjes waren meer dan verzorgd en het leek wel of het een sport was om ze er zo mooi mogelijk eruit te laten zien maar straalde gelijk ook enorme trots uit, misschien wel typerend voor de Friezen. Opvallend waren het grote elf4aantal kerkjes die allemaal een paar eeuwen oud waren maar zeer goed onderhouden en geregeld waren gerestaureerd. Vrijwel alle kerktorentjes (die opvallend vaak van hout waren gemaakt en prachtig bewerkt) hadden een klok waarvan de wijzerplaat blauw was en vroegen ons af of dat nou ook nog een speciale betekenis had. Gestopt in Leon, drie huizen en een kerk, wat een treffend beeld voor deze provincie. Bij Witmarsum het spoor even bijster door verwarring in afstand in routeboek en toen maar direct naar Arum en vandaar de draad weer opgepakt. Maakte het allemaal wel wat leuker, vroeg wat improvisatie en dat is nou toch ook de charme van met alle moeite uitgezette route en houd je scherp. Later nog eens in de war omdat er kort voor de rit een rotonde bij Harlingen was verlegd maar gelukkig konden we aansluiten bij de uitzetters die heel flexibel de D-tour volgden. Een van de vele imponerende gebouwen was toch wel het voormalige raadhuis in Franeker, wat een indrukkend monumentaal pand en zoals Joop van der Werff al roepend vanuit zijn Z4 zei dat het de bedoeling is dat je daar gaat trouwen, haha. Direct daar tegenover is het Planetarium maar tot grote spijt van velen ging die pas om 13.00 uur open. Als elf1alternatief een klein wandelingetje door het ernaast steegje brengt je naar de drie theehuisjes maar dat kan niet in de schaduw staan van het Planetarium. Verder op de route de prachtige elf steden tegelbrug. Van een afstand mooi hoor maar de verbazing is groot als je dichterbij komt, allemaal tegeltjes met afbeeldingen van individuele deelnemers aan deze schaatstocht inclusief nelf5aam en datum van deelname. Wij staan er nog met bewondering naar te kijken als er een man uit Oenkerk op de fiets op de parkeerplaats stopt en vraagt hoe wij dat bruggetje vinden. Prachtig natuurlijk maar op de vraag aan hem waar hij dan wel staat zegt hij “kom maar mee”. Onder de brug, zesde rij van boven en eenentwintigste van rechts wijst hij aan “dat ben ik”, datum 1956 en toen was ik 21 jaar, op Friese doorlopers! Daarna nog de beruchte ’63 gedaan op noren maar vanwege uitgebroken ijzers en met een magere sorry van de schaatsproducent het bos ingestuurd. Met voldoening en trots stapt Arie weer op zijn fiets, ploeterend tegen de wind in net als in 1956. Wat een bijzondere ontmoeting met deze man die nog meer kleur geeft aan een fantastische dag. Wij rijden verder onder het welkom van een mooie regenboog, het kan niet op. We kunnen nog wel zes A-viertjes vullen over deze dag maar moeten het met deze korte bloemlezing doen. Uitzetters, een heel grote chapeau voor deze dag en gaat als onvergetelijk de boeken in.

Club Media

      

De website maakt gebruik van Google Analytics cookies. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen.