Stelvio en Dolomieten, een clubreis vol hoogtepunten, georganiseerd door Jac en Marian Zwart

Bovenstaande titel kan op twee manieren worden geïnterpreteerd. Enerzijds gaat de buitenlandse reis van de roadsterclub dit jaar naar een bergachtig gebied met een flink aantal van de hoogste toppen van de Alpen. Anderzijds hopen we als organisatie natuurlijk dat u deze reis ervaart als een reeks belevenissen waarvan u nog lang kunt nagenieten en stof geeft tot napraten. We gaan dit jaar dus naar een gebied dat er vrijwel voor is geschapen om met onze bolides doorheen te trekken. Ook dit jaar is er gekozen voor twee standplaatsen van waaruit er drie gevarieerde routes zijn uitgezet met daarin de nodige klimkilometers en haarspeldbochten. Eveneens is er bij de keuze van de hotels gelet op een ruime mate van comfort met voldoende parkeergelegenheid voor onze roadsters.

Dol2De eerste standplaats is Bormio, gelegen in het meest oostelijke hoekje van de provincie Lombardije en aan de voet van het Stelvio-massief. Ons eerste hotel is  het Miramonte Park hotel. Dit hotel heeft ruim voldoende parkeerplaatsen, waaronder een parkeergarage, welke de leden van de roadsterclub gratis mogen gebruiken. Bijkomend voordelen Dol1zijn dat het hotel vlak bij het historische centrum ligt en over ruime wellness faciliteiten beschikt, waaronder een (binnen) zwembad

Vandaar gaan we op weg voor onze eerste rit die via de Umbrail- en de Ofenpass door het Val Müstair in Zwitserland gaat, waarna we een stuk door Zwitserland rijden en net voor Sankt-Moritz afslaan om via de Bernina weer Italië binnen te rijden. De 2e tocht is  een drielandentocht; via de Passo di Foscagno naar het belastingvrije plaatsje Livigno, dan pakken we bij Nauders een hoekje Oostenrijk mee en vervolgens gaan we via de Reschenpass naar de Stelvio, met zijn hoogte van 2758m. meteen “het dak van de week”. De derde rit gaat voor een groot deel door Zwitserland. We zoeken weer Sankt-Moritz op, maar gaan dan vervolgens via de Julier pas naar Tiefencastel om vandaar via Bergün en de Albulapas terug richting Bormio te gaan. Een rit met heel veel natuurschoon.

Dol3We zijn dan alweer op de helft van onze week en trekken via  Merano (waar nog inkopen kunnen worden gedaan), de Passo di Palade en de Passo Mendola door het Val di Fassa naar ons tweede hotel in de Dolomieten, waarbij we de drukke passen in het weekend nog even vermijden. Onze standplaats daar is Canazei. Wij logeren daar vijf nachten in het Hotel Césa Tyrol. Het hotel krijgt binnenkort een vierde ster. Het ligt niet ver van het centrum, de hele parkeergarage staat tot onze beschikking naast de ruimte die er buiten nog is. Ook dit hotel heeft een vrij toegankelijk wellness gedeelte. Wij hebben hier 37 kamers kunnen scoren, varierend van  comfort/superior kamerstot (hoger geprijste) kunnen reserveren en 12 (hoger geprijsde)suites en junior suites.

Dol4Na een rustdag rijden wij ook hier drie gevarieerde routes met vele bergpassen. De passen liggen hier allemaal vlak bij elkaar dus er is een ruime keus. We beginnen met de Passo di Costalunga, met vlak daarbij de mooie Lago di Carezza (Karer See) en de Passo Nigra. Via de Passo Gardena komen we in Corvara waarna de Passo di Valparola en de Passo di Falzarego volgen. Over de Passo Pordoi rijden we dan weer terug naar ons hotel. Daarmee is het echter nog niet gedaan, want een andere dag wachten o.a. de Passo di San Pellegrino, de Passo di Valles en de Passo di Rolle. De laatste rondrit gaat over de Passo di Fedáia (met zicht op de Marmolada gletsjer) en de Passo di Giau richting Cortina d’Ampezzo. De route zoekt dan de Pragser Wildsee op en de dag wordt afgesloten met de Passo Gardena en de Passo di Sella. Na een week als deze zullen de biceps van de bestuurders wel wat in omvang zijn toegenomen.

Deze week zal zoveel als mogelijk is slechts één enkel weekend bevatten en de rondritten in de Dolomieten zullen buiten het weekend worden gepland, dit vanwege de te verwachten grote aantallen motorrijders die de wegen onveilig maken. Ook kunnen bussen met toeristen elkaar zodanig klem zetten in de soms nauwe bochten dat grote opstoppingen kunnen ontstaan. De dagafstanden liggen tussen de 165-235 kilometer.


 

 

Club Media

      

De website maakt gebruik van Google Analytics cookies. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen.